Uutiset

Uutta potkua kaupunkiin

Sari Somppi on sähköpotkulautojen pilottihankkeen turvallisuussuunnittelija. Turvallisuuden vuoksi hän päätti myös potkaista korkokengät pois jalastaan ennen kuin hyppäsi potkulaudan kyytiin. Kuva: Paula Kaskimaa
  • Vaasa

Vaasan kaupunkikuva muuttui viime maanantaina, kun siellä täällä alkoi viuhahtaa merkkejä uudesta joukkoliikenteen muodosta, sähköpotkulaudoista. Lautojen käyttöä pilotoidaan kaupungissa kahden kuukauden ajan.

– Tämä on ensimmäinen jaettava liikkumisen muoto Pohjanmaalla tai Etelä-Pohjanmaalla. Tämä mullistaa liikkumisen Vaasassa, iloitsee Sisäsataman terassi Oy:n toimitusjohtaja Tommi Mäki.

Hänen yrityksensä on pilotissa vetovastuussa, mutta alun perin idea lähti liikkeelle Mäen valtuustotoverilta Sari Sompilta. Hän on pilotin turvallisuussuunnittelija.

– Näin sähköpotkulautoja ensimmäisen kerran Tukholmassa ja Malmössä. Sieltä sain idean, että näitä olisi mahtava saada myös Vaasaan.

Suomen kaupungeista potkulautoja on käytössä jo Helsingissä, Turussa ja Tampereella.

Erityisesti nuorille

Vaasassa lautoja on pilotin ajan käytössä yhteensä 150 ja niillä on 33 haku- ja palautuspistettä. Lautojen käyttöalue on rajattu toistaiseksi keskustan läheisyyteen, mutta sitä voidaan Sompin ja Mäen mukaan laajentaa, jos laudat jäävät Vaasan kaupunkikuvaan pysyvästi.

Tällä hetkellä noutopaikkoja on esimerkiksi kaikkien koulujen läheisyydessä, rautatieasemalla ja sairaalalla.

– Toivomme käyttäjiltä palautetta, että mihin käyttöaluetta kannattaisi jatkossa laajentaa, Mäki sanoo.

Pääasiallisesti laudoilla kosiskellaan nuorta käyttäjäkuntaa.

– Toivottavasti Vaasa näyttäytyy esimerkiksi uusille opiskelijoille kaupunkina, joka on urbaani ja cool. Paikkana, mihin olisi hyvä jäädä, Somppi sanoo.

Sovelluksen avulla

Saksalaiset Tier-merkkiset laudat toimivat täysin sähköisen sovelluksen avulla. Sovellukseen kirjauduttaessa käyttäjältä pyydetään luottokorttitiedot. Kun ne on täytetty, voi sovelluksella skannata laudan QR-koodin ja ottaa sen käyttöön.

Maksumittari laskuttaa ajan mukaan. Laudan käyttöönottomaksu on euron ja hintaa ajelulle tulee 25 senttiä minuutilta.

– Rautatieasemalta Palosaaren torille pääsee noin kahdella eurolla, jäähallilta keskustan torille kahdella ja puolella, Somppi kertoo.

Sovelluksen avulla voi myös katsoa kartalta, missä vapaita lautoja on ja kuinka paljon akkuvarausta niissä on jäljellä. Vaikka laudoille on viralliset palautus- ja noutopisteet, niitä voi jättää myös vaikka pyöräparkkiin tai kadun varteen.

– Meillä on henkilökuntaa, joka palauttaa lautoja noutopisteille ja lataa niiden akkuja. Henkilökunta myös huoltaa lautoja, Mäki kertoo.

Ei ikärajaa

Somppi ja Mäki toivovat, että esimerkiksi lasten vanhemmat käyttävät omaa harkintaansa, voiko lapsi ajella laudalla vai ei, sillä lautojen käyttöön ei ole varsinaista ikärajaa.

Sitä ei voida valvoakaan, sillä käyttö tapahtuu sähköisesti. Käyttöön lautaa ei kuitenkaan saa, ellei sovelluksessa ole PayPal- tai luottokorttitietoja.

Mäki ei ole nuorista käyttäjistä kuitenkaan huolissaan.

– Olen nähnyt 7-vuotiaitakin, jotka ajelevat näillä näppärästi.

Laudalla liikkuessa liikennesäännöt ovat samat kuin pyörällä ajettaessa. Esimerkiksi jalkakäytävällä niillä ei saa pöristellä ja kypärän käyttö on erittäin suositeltavaa.

– Toivottavasti näillä saataisi lisää elämää noille hienoille pyöräteille, joita meillä kaupungissa on, Somppi hymyilee ja polkaisee sähköpotkulaudalla kohti Kirkkopuistikon pyörätietä.

Paula Kaskimaa

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka