Uutta musiikkia Parazetamolilta

Vaasalainen, vuonna 2009 perustettu Parazetamol on hiljaiselon jälkeen julkaissut uutta musiikkia. Radio Bullshit kappale syntyi basisti-laulaja Petri Rönnin sanoin ja sävelin, ja muokkautui lopulliseen muotoonsa koko bändin eli kitaristi Sami Pulkkisen, rumpali Toni Kalliolan ja kitaristi, laulaja Joacim Snåren yhteisvoimin.

– Julkaisimme biisin vähän huonoon aikaan, juuri ennen korona-epidemian alkua. Se sitten hukkui siihen uutisvyöryyn, Rönn harmittelee.

Toisaalta kappaleen ulostulo osui juuri oikeaan hetkeen, niin sanotusti ajan hermoon.

– Laulu kertoo omaan napaan tuijottelusta, kunnes joudutaankin pysähtymään ja katsomaan muualle, kuten nyt ja siitä, kuinka nykyään kaikista yritetään puristaa mehut pihalle, Rönn sanoo.

Uusi musiikkivideo

Rönnillä on työnsä puolesta vankka näkökulma etenkin heikompiosaisten asemaan ajassamme. Hän työskentelee sairaanhoitajana Huutoniemen sairaalassa.

Alun perin Parazetamol perustettiinkin Rönnin ja samassa paikassa tuolloin työskennelleen Joacim Snåren työn vastapainoksi.

– Bändin ekat harjoitukset pidettiin työpaikan kellarissa, Rönn muistelee.

Tuoreeseen kappaleeseen tehtiin musiikkivideo. Siihen bändi kokosi keski-ikäisiä miehiä sekä nuorempia, huipputason breikkaajia kuten SM-tasolla breikkaavan vaasalaisen Kalle Reinin.

Keski-ikäisiä miehiä bändi haki paitsi omien kontaktiensa myös julkisten ilmoitusten avulla. Kriteereinä oli paino sekä se, etteivät miehet osaisi tanssia.

– Videolla on dance battle ammattimaisten tanssijoiden ja lihavien, keski-ikäisten miesten välillä. Sitä oli ihan älyttömän hauskaa tehdä. Mukana oli muitakin kulttuurialan ammattilaisia ja kaikki olivat mukana vapaaehtoisesti, Rönn kertoo.

Talkoohengellä nousuun

Talkoohenkeä Rönn kaipaa suuresti paitsi nykyhetkeen etenkin epidemian jälkeiseen aikaan.

– Korona on aiheuttanut tosi monelle älyttömän isoja ongelmia. Monia esiintymispaikkoja tulee menemään nurin. Jos nytkään etenkään uusille musiikintekijöille ei juuri ole ollut jalansijaa, miten käy sitten, kun mahdollisuuksia esiintyä on entistäkin vähemmän, Rönn pohtii.

Aiemmin kulttuurialalla tehtiin paljonkin talkootyötä.

– Bisnesmäisempi ja ammattimaisempi ote syrjäytti talkoohengen. Epidemian jälkeen sitä on jälleen löydyttävä ja paljon. Sitä on jo olemassa, mutta osataanko se valjastaa käyttöön, Rönn miettii.

Pia Timberg