Uudistunut lentoasema houkuttaa kävijöitä

Lentoasemayhtiö Finavian panostus maakuntiin näkyy myös Vaasan lentoasemalla. Valmistunut remontti on tuonut mukanaan monia muutoksia ja uudistuksia.

– Vaasan lentoaseman kautta kulkee vuosittain noin 400 000 matkustajaa. Satsaukset esimerkiksi kahviloihin ja check in -automaattiin ovat parantaneet, nopeuttaneet ja laajentaneet palveluita, kertoo lentoaseman kahvilayrittäjä Veli-Pekka Hannula.

Paikallista leimaa. Lentoaseman suurimpiin uudistuksiin kuuluu kahviloiden määrän tuplaaminen. Ostoksia voi tehdä nyt myös porttialueella turvatarkastuksen jälkeen.

– Kahvilan yhteyteen on avattu myös pieni myymälä, josta voi hankkia esimerkiksi makeisia ja kosmetiikkaa. Matkustajat voivat ostaa tuliaiseksi Maalahden limppua tai Kvarkenin tuotteita.

– Finavian strategian paikallinen leima näkyy nyt tekemisessä, näkyvyydessä ja uusitussa ilmeessä. Pienet yksityiskohdat, kuten pohjalaiset keinutuolit, jäävät ihmisten mieleen.

Hannula näkee parannuksen tulleen kreivin aikaan. Lentoaseman uudistaminen kulki ympärillä olevan alueen kehittymisen rinnalla.

– Kävijöiltä on tullut hyvää palautetta. Nyt meillä on oikea lentoasema.

Yhteistyössä teollisuuteen. Vaasan lentokenttä mahdollistaa sujuvan lentoliikenteen. Yhteydet Suomesta maailmalle ja maailmalta Suomeen ovat tärkeitä myös alueen energiakeskittymälle.

– Lentokenttä kertoo paljon siitä, miten vireä kaupunki on. Lomalentojen lisäksi bisnesmatkustajat ovat suuri asiakasryhmä. Alueen yritykset tuovat kentälle kansainvälistä virtaa.

Vuosikymmeniä Vaasan ravintola-alalla ollut yrittäjä on nähnyt kolme lamaa. Puheet maan konkurssista eivät näy Vaasassa, jossa on totuttu jatkuvaan kehittämiseen.

– Huono taloustilanne tuntuu koskettavan aluetta viiveellä ja pienenä takapotkuna, jos ollenkaan. Yrittäjien voimakas tahtotila ja pohjalainen sinnikkyys luovat tulevaisuutta.

Innovatiivinen Hannula liikkuu paljon itsekin. Matkustelu tuo uusia ideoita myös oman yrityksen kehittämiseen.

– Toimintaa kehitetään jatkuvasti asiakasvirran mukana. Hyvällä lentoasemalla asiakas viihtyy ja tuntee olonsa kotoisaksi ja turvalliseksi.

Raija Koivisto

>>>>>>> Stashed changes