Uutiset

Tiedekoulu opettaa tulevaisuuden tekijöitä

Tiedekoulu aloittaa tammikuussa toiminnan Vaasassa. Robottikerhot ja koodikoulut on suunnattu 7-12-vuotiaille tytöille ja pojille. Kuva: Suomen Tiedekoulu Oy
  • Vaasa

Tiedekoulu järjestää tiede- ja teknologiapainotteista harrastus- ja opetustoimintaa lapsille ja nuorille eri puolilla Suomea. Toiminta alkaa tammikuussa myös Vaasassa.

– Tiedekoulussa lapset saavat tutustua tieteeseen ja teknologiaan kokeilemalla ja itse tekemällä. Haluamme olla mukana kouluttamassa tulevaisuuden koodareita, insinöörejä ja tutkijoita, Suomen Tiedekoulun toimitusjohtaja Maria Leivo kertoo.

Kehitä ja keksi. Tiedekoulun toiminta sopii eri-ikäisille tytöille ja pojille. Vaasassa aloittavat keväällä koulun suosituimmat ryhmät eli robottikerhot ja koodikoulu.

– Haluamme herätellä kiinnostusta tieteeseen ja teknologiaan jo lapsuudesta lähtien. Toiminta kannustaa lapsia luovuuteen ja erilaisten ratkaisujen keksimiseen.

Tutkimalla ja yrittämällä lapsi oppii kehittämään ja keksimään uutta.

Robottikerhon ensimmäisellä tasolla 7-12-vuotiaat lapset pääsevät tutustumaan mekaniikan perusteisiin. He oppivat rakentamaan legoilla erilaisia mekaanisia rakenteita ja koneen osia.

Koodikoulu on tarkoitettu puolestaan ohjelmoinnista, koodauksesta ja peleistä kiinnostuneille lapsille.

– Tiedekoulussa on mahdollista harrastaa pitkäjänteisesti. Lapset, jotka ovat käyneet ryhmissämme neljästä kuuteen vuotta, osaavat käytännössä koodata kuin ammattikorkeakoulusta valmistuvat insinöörit, toteaa Leivo.

Liikkeelle perusasioista. Ilmoittautuminen kevään ryhmiin on jo alkanut Tiedekoulun nettisivuilla. Tammikuussa alkava lukukausi sisältää viisitoista kerran viikossa pidettävää oppituntia.

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa.

– Kaikki lähtee liikkeelle perusasioista ja kiinnostuksen syntymisestä tieteeseen ja tieteelliseen ajatteluun. Kannustamme lasta tutkimaan asioita ja pohtimaan asioiden syy-seuraus-suhteita.

Kun lapsi oppii työskentelytavat, on mahdollista siirtyä vaativampien teemojen ja aiheiden pariin.

– Parhaimmillaan oppiminen tulee osaksi arkea. Lapsi näkee laajasti tieteen ja teknologian tuomat mahdollisuudet ja osaa hyödyntää niitä, Leivo sanoo.

Raija Koivisto

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka