Sähköautojen julkiset latauspisteet Vaasassa

Sähköautoilun lisääntyessä tarvitaan latauspisteitäkin lisää. Vaasassa on noin viisitoista julkista latauspistettä, jotka soveltuvat sähköauton akun lataamiseen.

Sähköautoilijat ry ylläpitää osoitteessa latauskartta.fi karttapalvelua, jonka kautta on mahdollista löytää sähköautoille tarkoitetut julkiset latauspisteet. Karttapalvelu näyttää latauspisteiden sijainnit ja millaiset latausvaihtoehdot kustakin kohteesta löytyy.

Julkisissa latauspisteissä on lähes aina tarjolla keskinopea vaihtoehto ja osasta löytyy myös pikalataus. Se on vielä toistaiseksi lähes ainoastaan täyssähköautojen ominaisuus ja onnistuu Vaasassa viidessä paikassa. Kaksi niistä löytyy Ratakadulta, kaksi Kivihaasta ja yksi Rantamaantieltä. Kokonaisuudessaan Vaasan julkiset latauspisteet ulottuvat Vaskiluodosta Kivihakaan ja keskustasta lentokentälle.

Monia toimijoita

Sähköautojen käyttöjärjestelmiä on puolentusinaa, ja ne toimivat varsin samoilla tavoilla.

– Palveluntarjoajamme on Virta. Systeemi vaatii rekisteröitymisen. Latauspisteellä tunnistautuminen tapahtuu joko RFID-tunnisteella tai mobiilisovelluksella. Satunnaiskäyttökin onnistuu. Tuolloin kertamaksu hoidetaan verkon kautta, Vaasan Sähkö Oy:n projektipäällikkö Jyrki Rajala kertoo.

Latauspisteiden hinnoittelu perustuu joko ladattuihin kilowattitunteihin, latauksen kestoon tai näiden yhdistelmään.

– Latauspisteemme sijaitsevat yleisillä pysäköintialueilla ja siksi käytämme yhdistelmää. Tällä hetkellä kilowattitunti maksaa 15 senttiä ja minuuttitaksa on kaksi senttiä, Rajala sanoo.

Osuus kasvaa

Sähköautojen osuus koko autokannasta on vielä toistaiseksi pieni, mutta kasvaa vauhdilla. Traficom esimerkiksi uutisoi viime heinäkuussa, että täyssähköautoja on ensirekisteröity vuoden ensimmäisellä puoliskolla liki kolme kertaa enemmän kuin edellisen vuoden vastaavalla jaksolla.

Sähköautoiksi lasketaan myös ladattavat hybridit ja niitä on valtaosa kaikista sähköautoista. Ladattavien hybridien määrä on kasvanut etenkin käytettyjen autojen maahantuonnin vuoksi.

Traficomin tilastoista selviää, että kaikista alkuvuonna käytettyinä maahantuoduista autoista ladattavia hybridejä oli lähes 13%. Sähköautojen lisääntyminen kasvattaa latauspisteiden tarvetta.

– Valtaosa latauksista tapahtuu kotona, mutta pisteitämme käytetään jo nyt päivittäin. Seuraamme tilannetta ja mietimme lisälatauspisteitä. Aika näyttää, miten, mihin ja millä tahdilla ala kehittyy, Rajala sanoo.

Miika Huhta