Raskausajan kipuihin voi saada apua ja helpotusta

Sattuu, jännittää ja pelottaa. Nämä ovat tuttuja tunteita monelle odottavalle äidille. Doula Heidi Hintermeyerin ja fysioterapeutti Minna-Sisko Koivumäen mukaan esimerkiksi liitoskipuja ja univaikeuksia ei pitäisi ”noin vain” hyväksyä raskauteen kuuluviksi.

– Ymmärrys ja oikeat työkalut ovat avain mahdollisimman hienoon raskausaikaan ja synnytyskokemukseen, Hintermeyer sanoo.

Valmistautumista h-hetkeen. Naiset ovat yhdistäneet tietonsa ja voimansa. Maaliskuussa he järjestävät ensimmäistä kertaa yhdessä odottaville äideille työpajan, jossa annetaan käytännön vinkkejä, miten he voivat valmistautua synnytykseen. Tapaamisen teema on Muuttuva keho ja rauhallinen mieli.

– Tavoitteenamme on, että äitien keho ja mieli ovat rentoja ja valmiita, kun h-hetki koittaa, Hintermeyer kuvailee.

– Kivutontahan synnyttäminen harvemmin on, mutta pyrkimys on selvitä ilman kärsimystä, hän lisää.

Naisen synnytyksessä kokemaa kärsimystä voidaan vähentää, kun autetaan häntä löytämään omat voimakeinonsa, joilla hän selviää siitä. Tällöin synnytyksestä voi jopa nauttia, hän lisää.

Naiset haluavat viestittää, että raskauden aiheuttamien kehon ja mielen muutosten kanssa ei tarvitse kipristellä yksin ja niihin voi saada apua.

–Fysioterapiasta saa apua esimerkiksi liitoskipuihin. Minä puolestani autan äitejä esimerkiksi Spinning babies -harjoitteilla, joilla rentoutetaan kohdun ja lantion alueen jännityksiä. Kun lantionalueen jännitykset vähenevät, sikiö laskeutuu helpommin optimaaliseen asentoonsa lantiossa, yli 10 vuotta doulana toiminut Hintermeyer summaa.

Kohti rauhallista odotusta. Yli 20 vuotta naisten lantionpohjalihaksia kuntouttanut Koivumäki kiertää puhumassa hoitohenkilökunnalle, miten synnytysvaurioita voidaan ennaltaehkäistä ja minimoida raskauden aikana. Samoista asioista hän haluaa puhua suoraan myös äideille.

– Vatsalihakset erkanevat, kun vatsa kasvaa. Niiden palautumista voi nopeuttaa oikeilla työkaluilla jo raskausaikana. Raskauden aikana tehdyt lantionpohjalihasten treeni myös auttaa synnytyksestä palautumisessa.

Myös moniin kipuihin ja esimerkiksi närästykseen voi hänen mukaansa saada helpotusta oikeanlaisilla harjoitteilla.

– Kasvava sikiö aiheuttaa usein jännitteitä rintarankaan, joka vähentää lapsen tilaa. Liikkuvuus- ja hengitysharjoitteilla sikiölle saadaan enemmän tilaa, jolloin myös äidin olotila helpottuu, Koivumäki toteaa.

Molemmat naiset korostavat mielen osuutta kaikessa.

– Kun mieli on rauhallinen, tulevaisuuteen on helppo suhtautua rauhallisesti. Malttamattomuus lisääntyy yleensä vaivojen myötä. Niihin haluamme paneutua, jotta odotus voisi olla mahdollisimman rauhallista, Hintermeyer sanoo.

Vaikutusta parisuhteeseen. Lantionpohjanlihasten tärkeyttä sekä raskauden aikana että sen jälkeen ei saa naisten mukaan unohtaa. Asiasta olisi hyvä puhua enemmän esimerkiksi neuvolassa.

– Siellä olisi hyvä olla edes kerran raskausaikana ja kerran sen jälkeen äideille opastusta lantionpohjanlihasten aktivointiin ja rentouttamiseen. Asuin kolmisen vuotta Ranskassa. Siellä äidit saivat synnytyssairaalasta 10 kerran lähetteen fysioterapiaan, jossa testattiin lantionpohjan kuntoa, Hintmeyer kertoo.

Lantionpohjanlihasten kunto vaikuttaa naisen terveyden ja hyvinvoinnin lisäksi myös parisuhteeseen.

– Hyvät lantionpohjan lihakset parantavat nautintoa myös makuukammarin puolella, Koivumäki muistuttaa.

Lantionpohjaa ei rasita pelkästään sikiön kasvu kohdussa, vaan siihen vaikuttaa myös esimerkiksi lapsen kantaminen.

– Lantionpohjanlihakset voivat olla myös toispuoleisesti jännittyneet, riippuen esimerkiksi, kummalla puolella lasta kantaa, Koivumäki sanoo.

Naiset haluavat tuoda äideille tietoa raskausajan liikunnan tärkeydestä.

– Esimerkiksi liitoskipujen iskiessä, ei saisi jäädä sohvalle makaamaan, vaikka se on luonnollinen rektio, kun sattuu. Oikeanlaisella liikunnalla ne saadaan usein hallintaan, Koivumäki lupaa.

Muuttuva keho, rauhallinen mieli -Workshop raskaana oleville Fysios Vaasan tiloissa 9.3. klo 10-13.

Katja Lahti

>>>>>>> Stashed changes