Muut

Maailma valloitetaan suklaalla

Mirja Palola ja Tanja Davidov vievät innolla vaasalaista Taiga-suklaata maailmalle. Kuvat: Katja Lahti
  • Vaasa

Vaasalaiset myyntijohtaja Tanja Davidov ja toimitusjohtaja Mirja Palola valloittavat maailmaa pala palalta. Maailmanvalloitus tapahtuu vaasalaisen Taiga-suklaan avulla. Naiset tähyävät korkealle, mutta saavutettujen etappien perusteella heillä on jalat vahvasti maankamaralla.

– Olemme alusta lähtien tähdänneet maailmanmarkkinoille. Ensimmäisenä halusimme Hong Kongiin, ja ovet avautuivat siellä suhteellisen helposti. Vauhtia toi se, että kalasuklaamme valittiin Natural and Organic Products Asia -messuilla messujen parhaaksi tuotteeksi, Palola kertoo.

Seuraavaksi etapikseen he ovat kirjanneet Singaporen. Alkuvuodesta aloitetut neuvottelut saivat lisäpotkua pari viikkoa sitten Speciality & Fine Food Asia -messutapahtumassa.

– Kalasuklaamme jatkoi siellä voittokulkuaan. Se valittiin parhaaksi makeis- ja konditoriatuotteeksi. Lisäksi sijoituimme Paras raaka-aineinnovaatio -kategoriassa kolmen kärkeen, Palola iloitsee.

Hänen mukaansa ajoitus osui täydellisesti kohdilleen. Singaporen palkintojenjako tehtiin yrityksen yksivuotispäivänä.

– Se oli mahtava syntymäpäivälahja. Suklaidemme lanseeraus olisi tapahtunut joka tapauksessa Singaporessa syyskuussa. Voitto auttaa ihmisiä löytämään meidät RedMartin laajasta valikoimasta, Palola toteaa.

Hyvä flow

Davidov ja Palola hierovat ahkerasti kauppoja myös suomalaisten jälleenmyyjien kanssa ja ovat iloisia, että monet paikallisetkin yritykset haluavat ottaa heidän tuotteitaan myyntiin. Taiga-suklaalla on jo lähes 60 jälleenmyyjää Suomessa. Ulkomaille tähyämisellä on kuitenkin selkeä syy.

– Suomen markkinat ovat yksinkertaisesti liian pienet luksustuotteille. Aasian megatrendit vetävät meitä siihen suuntaan eli keskiluokka kasvaa voimakkaasti, ja sitä myöden ostovoima lisääntyy. Suklaan kulutuksen arvioidaan myös lisääntyvän siellä huimasti lähivuosina, Palola valaisee.

– Suklaa on luksustuote, joka on helppo ostaa lahjaksi tai itselle hemmotteluksi. Aasiassa vallitsee lahjojen antamisen kulttuuri, hän jatkaa.

Vaikka kalasuklaa herättää selkeästi eniten huomiota Taiga-suklaaperheestä, marjasuklaat luovat kuitenkin yrityksen pohjan.

– Valttimme on, että Suomi tunnetaan puhtaana ja turvallisena maana. Maamme elintarvikeviennissä tapahtuu tällä hetkellä paljon, ja siellä on suurta potentiaalia. Olemme mukana hyvässä virrassa, Davidov kertoo.

Haasteita voitettavaksi

Suhteiden luominen vieraassa kulttuurissa ei käy käden käänteessä. Palola sanoo heidän tahkoavan töitä päämäärätietoisesti ja kärsivällisesti. Erilaisia haasteita tippuu eteen matkan varrella.

– Suomalainen luonto ja sen antimet kiehtovat aasialaisia, mutta samaan aikaan he kaipaavat tuttuja makuja. Esimerkiksi porosuklaata hieman oudoksutaan siellä, Davidov sanoo.

– Kansainvälisiltä elintarvikemessuilta saamme arvokasta palautetta. Niiden pohjalta pyrimme kehittämään innovatiivisia makuja, hän jatkaa.

Taiga Chocolaten konttori löytyy Vaasan keskustasta, ja sieltä käsin naiset hierovat kauppoja ympäri maailmaa.

– Uudet markkinat eivät tosin aukea kotisohvalla istuen. Meidän on käytävä säännöllisesti paikan päällä muistuttamassa itsestämme. Suhteiden luominen onnistuu hyvin esimerkiksi elintarvikemessuilla, joihin osallistumme harkiten. Ne ovat pienelle yritykselle isoja panostuksia, Palola sanoo.

Ketjureaktio

Yrityksen ensimmäinen vuosi on ollut ahkeraa brändin rakentamista.

– Olemme saaneet hyvin näkyvyyttä, Davidov iloitsee.

– Seuraavan vuoden tavoitteena on uusien markkinoiden avaaminen ja liikevaihdon vähintään tuplaaminen. Ensimmäisenä vuonna se oli 100 000 euroa, Palola lisää.

Maailman eliitti on myös päässyt maistelemaan suomalaista luksussuklaata.

– Brändimme oli esillä toukokuussa järjestetyssä Monacon GP -tapahtumassa. Esimerkiksi prinsessa Märtha Louisen kanssa keskustelimme mahdollisista yhteistyökuvioista, Palola kertoo.

Hänen mukaansa yhdestä tilaisuudesta voi poikia paljon lisää.

– Erja Häkkisen kanssa yhteistyö alkoi heti GP-kisojen jälkeisellä viikolla, kun lähetimme hänen järjestämäänsä pressitilaisuuteen suklaitamme. Hotelli, jossa tilaisuus järjestettiin, kiinnostui myös tuotteistamme, Palola valaisee ketjureaktio ilmiötä.

Taigan suklaaperheeseen on jatkuvasti kehitteillä uusia makuja. Tuotevalikoima on Palolan mukaan toistaiseksi sen verran suppea, että vanhat tuotteet pysyvät uusien rinnalla.

– Ihmiset kaipaavat elämyksiä ja kokemuksia. Me haluamme tarjota niitä. Missiomme on lisätä ihmisten onnellisuutta, pala kerrallaan, hän heittää.

Katja Lahti

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka