Lapsi oppii koulussa elämän perustaitoja

Kouluun kulkemista on harjoiteltu kesän aikana vaasalaisessa Viitaojan perheessä. Viimeiset viikot ovat olleet jännittävää aikaa myös vanhemmille, sillä ensimmäisen kouluvuotensa aloitti maanantaina perheen esikoinen Adalmiina.

– Meillä on kotoa kouluun puolisen kilometriä, ja matkalla on vain yksi autotien ylitys. Olemme harjoitelleet koulureittiä pitkin kesää, jotta koululaisemme tottuu matkaan ja osaa mennä itsekin kävellen, kertoo perheen äiti Paula Viitaoja.

Viitaoja toivoo autoilijoilta ja muilta aikuisilta liikkujilta malttia liikenteeseen.

– Vaasalainen tapa tuntuu olevan etenkin se, että autolla mennään eikä meinata. Nyt on taas hyvä hoksata, että liikenteessä kulkee mukana pieniä ja isoja koululaisia, ja että esimerkiksi suojatiet pitää huomioida hyvin.

Harjoittelusta turvaa

Koulujen alku on tuonut lapset ja nuoret jälleen liikenteeseen. Liikenneturva on kannustanut etenkin uusien ekaluokkalaisten vanhempia harjoittelemaan koulumatkaa yhdessä lapsen kanssa.

Liikenteessä liikkuminen opettaa lapselle itsenäisyyttä ja omatoimisuutta. Kun kouluun kuljettavaa reittiä on harjoiteltu kunnolla, ensimmäisissä koulupäivissä on ainakin yksi jännityksen aihe vähemmän.

– On hyvä muistaa, ettei lyhin mahdollinen reitti ole aina se turvallisin. Tienylitysten sijaan kannattaa suosia esimerkiksi alikulkuja, vaikka matkasta tulisikin pidempi, sanoo Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo.

Kasvanut kuormitus

Syyslukukauden alussa on lasten ja nuorten liikenneturvallisuuden lisäksi noussut esiin opettajien työssäjaksaminen.

– Työn kuormitus on kasvanut myös Pohjanmaalla, mikä näkyy koulujen arjessa. Monet opettajat ovat väsyneitä, OAJ Pohjanmaan puheenjohtaja Kari Nieminen ja alueasiamies Pia Latomäki kertovat.

Opettajien työolobarometrin mukaan jaksaminen on heikointa oppilaitoksissa, joissa on tehty leikkauksia ja merkittäviä muutoksia työn sisältöön. OAJ:n edustajien mukaan koulujen hankehumppaa tulisi vähentää ja perusrahoitusta puolestaan vahvistaa.

– Kouluissa tulisi keskittyä oppilaiden perusvalmiuksien kasvattamiseen. Lukeminen, kirjoittaminen ja laskeminen ovat tärkeitä taitoja, joita kouluissa pitäisi entistä enemmän vahvistaa.

Raija Koivisto