Koulujen kapeat käytävät ongelmallisia pullonkauloja

Hallitus päätti viime viikolla, että peruskoululaiset palaavat koulun penkille 14. toukokuuta. Tämä vaatii kouluilta monenlaisia järjestelyjä. Hallitus ohjeisti kouluja muun muassa porrastamaan koulutyötä ja huolehtimaan, että aikuiskontaktit eivät päivän mittaan vaihtuisi.

Isolahden koulun rehtori Taito Gromov oli hieman yllättynyt hallituksen linjauksesta.

– Osasin odottaa, että koulut avataan, mutta en arvannut, että kaikki aloittavat kerralla. Suurin haaste kaikkien palaamisessa yhtä aikaa on väljyyden takaaminen, hän pohtii.

– Tilat on mitoitettu ihan tavalliseen koulunkäyntiin ilman turvavälejä, Gromov jatkaa.

Tilaongelmaa pyritään ratkaisemaan muun muassa sillä, että koulutunteja pidetään mahdollisimman paljon ulkona.

– Oma ope, oma ryhmä, ei vaihtuvuutta ja massatapaamisia, Gromov luettelee.

– Tulemme todennäköisesti myös porrastamaan kouluun tulemisia ja sieltä lähtemisiä. Sillä vältämme pahimman pullonkaulan koulun kapeilla käytävillä, hän lisää.

Hygieniasäännökset eivät ole uusi asia.

– Niitä olemme harjoitelleet koulussa jo aikaisemmin eri epidemioiden yhteydessä ja käsienpesu on varmasti hyvin muistissa ja hallussa, Gromov uskoo

Ruokailun järjestäminen sen sijaan on suuri haaste koululle.

– Ilmeisesti se toteutetaan ruokailuna luokissa. Vielä siitä ei ole varmuutta, mutta pidän sitä ainoana jokseenkin hygieenisenä vaihtoehtona. Ruoka noudettaisiin ruokalasta ja jaettaisiin luokissa.

Kaksi viikkoa on lyhyt aika

Haasteiden ohella Gromov näkee kouluun paluussa myös positiivisia puolia.

– Hienoa on, että opettajat ja lapset näkevät toisensa. Pääsemme toivottamaan lapsille hyvää kesää. Kaksi viikkoa on lyhyt aika. Ei siinä ehditä tekemään minkään asian suhteen ihmeitä. Tärkeintä tulee olemaan henkinen puoli kohtaamisissa, hän sanoo.

Hänen mukaansa kahdessa viikossa ei esimerkiksi ehditä selvittämään, miten etäopinnot ovat vaikuttaneet kunkin oppilaan etenemiseen ja osaamiseen.

– Tuolta osin mietimme tarkemmin, miten jatkamme syksyllä.

Gromov toivoo, että odotuksia ei pidetä liian korkealla. Kotien tärkein tehtävä on huolehtia, että kouluun ei lähetetä sairaita lapsia.

– Olemme aivan uudessa tilanteessa. Tarvitsemme huoltajien ja koulujen välistä hyvää yhteistyötä, Gromov korostaa.

– Elokuussa sitten tarvittaessa kirimme opinnoissa. Eivät nämä viikot ole mahdottoman pitkä jakso lasten 9-vuotisesta kouluajasta, hän jatkaa.

Avaaminen jakaa mielipiteitä

Toimittaja tiedusteli vanhemmilta, mitä ajatuksia peruskoulujen avaaminen herättää.

1. Minkä ikäisiä lapsia sinulla on?

2. Mitä mieltä olet hallituksen päätöksestä avata peruskoulut?

3. Mitä mieltä lapsesi ovat asiasta?

4. Mitä toivot koululta tässä tilanteessa?

5. Miten etäkoulu sujui?

Pia Luikku, Vaasa

1. Minulla on neljä lasta. Vanhin opiskelee Vamiassa ensimmäistä vuotta. Toinen pojista on Onkilahden yhtenäiskoulussa 8. luokalla. Kaksostytöt ovat Isolahden koulun 6. luokalla.

2. Tällä hetkellä luotan täysin hallituksen päätöksiin.

3. Lapset ovat innoissaan, kun pääsevät vielä kouluun näkemään luokkakavereita ennen kesälomaa.

4. Kaikki on sujunut koulun kanssa hyvin. Kiitos opettajille etäkoulujen nopeasta käynnistämisestä.

5. Etäkoulu on sujunut yllättävän hyvin. Lapseni ovat jo niin vanhoja, että koulutyöt hoituvat omatoimisesti. Rytmin säilyttäminen on tärkeää. Meillä on esimerkiksi ruokatauot merkitty jääkaapin oveen.

Enni Kivioja, Vaasa

1. Minulla on kaksi kouluikäistä, 9- ja 13-vuotiaat.

2. Koulut olisivat saaneet olla kiinni kesälomaan asti. Tuntuu hassulta, että ne avataan kahdeksi viikoksi, kun ensin ollaan oltu pitkään karanteenissa ja koronaepidemia ei ole ohi.

3. 13-vuotias on menossa innoissaan kouluun, mutta 9-vuotiasta pelottaa.

4. Toivon, että koulussa otetaan turvavälit huomioon ja noudatetaan tarkkaa hygieniaa sekä vältetään isoja ryhmiä.

5. Etäkoulu sujuu hyvin. Opettaja on antanut selkeät ohjeet. Nyt olemme päässeet hyvään vauhtiin ja saaneet koulunkäyntiin rutiinit. Myös siksi olisi ollut hyvä jatkaa koko kevät etänä.

Sari Kalliokoski, Vaasa

1. Kolme lastani käy 6., 5. ja 2. luokkia.

2. Se oli varmasti harkittu päätös. Kiva kun avaavat, ja pääsemme vähän normaalimpaan arkeen.

3. He ovat pääosin tyytyväisiä, tykkäävät mennä taas kouluun.

4. Toivon ihan normaalia tuntityöskentelyä, luokan kanssa sosiaalista kanssakäymistä ja ryhmäytymistä etäkoulun jälkeen.

5. On haastavaa oman etätyön rinnalla yrittää pysyä kaikkien lasten tehtävien tasolla. Lapset ottavatkin itse paljon vastuuta tekemisistään ja se onnistuu vaihtelevasti. Erityisesti lapselle vaikeissa aineissa on etänä helpompi mennä sieltä, missä aita on matalin.

Laura Rönkkö, Vaasa

1. Kaksi poikaa, toinen 5. luokalla ja toinen 7. luokalla.

2. Odotimme varauksella ja jännityksellä hallituksen päätöstä. Siitä tuli ristiriitainen olo. Lapset ovat olleet monta viikkoa kotona, eivät ole edes kaupassa käyneet. Nyt olisi tarkoitus satojen lasten kanssa laittaa heidät samaan paikkaan viettämään koko päivä.

3. Pojille on aivan sama, ovatko kotona vai koulussa. Kavereita on kiva nähdä, mutta se on onnistunut hyvin onlinessakin. Ovat voineet kirjoitella, soitella tai pelata samoja pelejä. Kotona on kuulemma kivaa, kun saavat nukkua pidempään ja määrätä, milloin tekevät läksyt, kunhan ne on tehty saman päivän aikana.

4. Koululta toivon joustamista ja että ottavat huomioon lapset sekä perheenjäsenet, jotka kuuluvat riskiryhmään. Kunnioitan opettajia paljon ja arvostan heidän tekemäänsä työmäärää tässä poikkeustilassa. Toivottavasti he tietävät, kuinka me vanhemmat arvostamme sitä.

5. Etäkoulu sujui veljeksillä hyvin. Yksi päivä oli hiukka sekava, kun säädimme tekniikan kanssa. Kotoa löytyi kannettava tietokone kuopukselle ja esikoiselle se haettiin koululta lainaksi. Taukojumpasta on pitänyt muistuttaa, etteivät niskat liikaa rasitu koneella olemisesta.

Katja Lahti