Kiusaamista kitketään kouluissa rentoutuksilla

VIIKON VIERAS: Vesa-Matias Vuorinen koulutti lokakuussa kymmeniä Vaasan seudun opettajia, jotta rentoutuksesta ja mindfulness-tekniikasta saataisiin tukea alueemme lapsille ja nuorille.

Vuorinen on pitkään seurannut valtakunnallista Terve oppiva mieli -tutkimushanketta sekä Happy-kehittämishanketta, joilla tuetaan oppilaiden hyvinvointia, oppimista ja rauhallista kouluympäristöä.

– Päiväkodeissa ja oppilaitoksissa riittää, että mieluiten päivän ensimmäisen tunnin alussa pidetään yhteinen, noin kymmenen minuutin rentoutushetki opettajan johdolla. Tällöin päivä alkaa rauhoittunein mielin.

Vuorisen mukaan opettajien tulisi toimia esimerkkinä oppilaille ja harjoittaa itsekin rentoutusta.

Päivittäin toteutetuilla rentoutuksilla on monia myönteisiä vaikutuksia.

– Säännöllisten rentoutushetkien seurauksena on huomattu, että muun muassa oppilaitosten ilmapiiri paranee olennaisesti. Oppilaiden häiritsevä käyttäytyminen oppituntien aikana sekä kiusaaminen vähenevät tai loppuvat kokonaan, ja myös oppilaiden oppimiskyky paranee huomattavasti.

Vuorisen mukaan kaikki syyt, joilla yritetään torjua säännöllisten rentoutusharjoitusten toteuttamista Vaasan kouluissa, ovat tekosyitä.

– Tutkijoiden mukaan stressi aiheuttaa jopa 90 prosenttia kehon sairauksista, kuten korkeaa verenpainetta, levottomuutta, masennusta ja unettomuutta. Rentoutus on maksuton lääke, sillä se vaikuttaa kehoon päinvastaisesti: verenpaine laskee, hengitys hidastuu ja mieli rauhoittuu.

Vuorisen mukaan ihmistä voidaan verrata tietokoneeseen, joka hidastuu ja lopulta jumittuu kokonaan, jos käynnissä on samaan aikaan liian monta ohjelmaa.

– Meidän pitäisi ymmärtää tehdä itsellemme sama, mikä tietokoneellekin, eli sammuttaa kaikki ohjelmat hetkeksi. Hetkeksi pysähtyminen tuo siihen käytetyn ajan moninkertaisesti takaisin.

Vuorinen on taustaltaan yhdistelmä, jossa Vaasan veri ei vapise ja Kauhavan rauta ei ruostu.

– Olen syntynyt Kauhavalla, mistä muutin 17-vuotiaana Vaasan opiskelemaan kauppaopistoon. Vuonna 1964 muutin lopullisesti Vaasaan, ja työskentelin Vaasan liikevaihtoverotoimistossa esittelijänä. Viihdyin työssäni verotoimistossa neljäkymmentäkolme vuotta, kunnes jäin eläkkeelle.

Neljänkymmenen vuoden ajan Vuorinen on ollut kasvissyöjä.

– Ruokavaliossani on esimerkiksi vihanneksia, linssejä ja täysjyväriisiä. Marjoja ja metsän sieniä, kuten karva- ja kangasrouskuja, olen aina kerännyt paljon.

Vuorinen suosii myös tattaria ja hirssiä, sillä emäksinen ruoka tasapainottaa kehon pH-arvoa.

– Kasviksilla olen jaksanut juosta viisitoista maratonia, eikä lääkkeitä ole tarvinnut käyttää. Kansainväliseen Vaasan Marssiin olen osallistunut kuusitoista kertaa, ja muutoinkin harrastan monipuolista liikuntaa, kuten hiihtoa, ja kesät talvet pelaan tennistä.

Vuonna 1987 Vuorinen tutustui meditointiin eli rentoutukseen, joka on tietoista läsnäoloa nyt-hetkessä. Rentoutuksen keston tulisi olla 15–20 minuuttia kerran tai kaksi päivässä.

– Nykyään meditoin kerran päivässä aamuaikaan sillä välin, kun puuro valmistuu. Se on päivän tärkein hetki.

Tekniikka on varsin yksinkertainen: rentoutuksessa istutaan tuolissa mieluiten selkä suorana, kädet ovat polvilla kämmenet ylöspäin ja silmät ovat suljettuina. Koko huomio keskitetään oman hengityksen seuraamiseen.

– Jos ajatuksissa alkaa risteillä arkipäivän asioita, siitä ei pidä lannistua, vaan palata ajattelemaan omaa hengitystä. Rentoutus jää helposti tekemättä, jos kokee, ettei siihen ole aikaa. Se on kuitenkin tekosyy. Noin kuudentoista tunnin valveillaoloajasta jokainen pystyy varaamaan itselleen viisitoista minuuttia joka päivä.

Raija Koivisto