Jokainen osallistuu omalla tavallaan

Opetusalan Ammattijärjestön Vaasan paikallisyhdistys on valinnut Vaasan Vuoden opettajaksi Kirsi Rintamäen.

– Yllätyin suuresti, mutta on upeaa, että palkinto kohdistui tällä kertaa erityisopetukseen, Rintamäki sanoo hymyillen.

Opettajana Rintamäki on toiminut 32 vuotta, ja siitä suurimman osan erityisluokanopettajana. Hietalahden koululla hän on työskennellyt vuodesta 1997.

– On lapsia, jotka tarvitsevat pienen, turvallisen oppimisympäristön. Se on lapselle itselleen paras paikka oppia. Siksi sanon aina, että erityisluokalle pääsee, ei joudu, Rintamäki painottaa.

Hyvin jäsenneltyä opetusta. Rintamäen erityisluokka on viihtyisä eikä äkkiseltään eroa yleisopetuksen luokista. Pulpetteja on kymmenkunta. Seinällä on muun muassa lasten askartelemia aarrearkkuja. Niihin kerätään leikkirahaa hyvin sujuneesta päivästä ja käytöksestä.

– Erityisoppilaat tarvitsevat hyvin strukturoitua opetusta. Siksi esimerkiksi koulutehtävät voidaan laittaa erillisiin laatikoihin.

Seinustahyllyllä onkin tällainen laatikko. Laatikossa numero yksi on oppilaan ensimmäinen tehtävä, ja numerossa kaksi toinen ja kolmannessa kolmas.

Vuoden opettajan kaulassa roikkuu FM-laite, joka auttaa heikkokuuloista oppilasta kuulemaan luokassa.

– Käytän opetuksessa myös paljon kuvia. Lisäksi laulamme ja soitamme usein.

Paljon suunnittelua. Eriyttäminen on sana, jota Rintamäki usein käyttää. Opetustilanteista luodaan sellaisia, että jokainen oppilas voi osallistua asioihin omien kykyjensä mukaan.

– Kun esimerkiksi suunnittelen tulevaa liikuntatuntia, huomioin siinä pyörätuolilla liikkuvat ja kaikki muutkin. Pidän huolen siitä, että jokainen voi osallistua tuntiin omalla tavallaan.

Paljon on myös melko samanlaisina jaettavia kokemuksia. Yksi sellainen oli matka hampurilaisravintolaan.

– Juhlimme Vuoden opettaja palkintoa yhdessä oppilaitteni kanssa Hesburgerissa, Rintamäki nauraa.

Yhteistyö ydinasia. Erityisluokanopettajan työ on monin tavoin haasteellista. Sen Rintamäki myöntää empimättä.

– Yhteistyö on kaiken ydin. Sen avulla jaksan ja pystyn tekemään tätä työtä, Rintamäki painottaa.

Erityisopetuksessa yhteistyö tarkoittaa laajaa yhteistyöverkostoa. Siihen kuuluvat paitsi erityisluokanopettaja ja toiset luokassa toimivat ohjaajat, myös terapeutit, muut koulun opettajat ja vanhemmat.

– Itselleni erityisen rakas asia on se, kun saan yhteistyön vanhempien kanssa toimimaan. Myös opetuksen johdon tuki työlleni on äärimmäisen tärkeää.

Rintamäki antaa erityisopetusta alkuopetuksessa eli 1-3 luokkien oppilaille. Vaikka perustaitojen, kuten lukemisen ja ryhmäkäyttäytymisen oppiminen ovat tärkeitä, on silti vielä yksi asia, joka menee näidenkin edelle.

– Kaiken takana on oppilaan itsetunnon vahvistaminen. Se, että lapselle tulee tunne siitä, että minä osaan ja minä pärjään, Rintamäki sanoo.

Pia Timberg