Uutiset

Ikkuna kahvin ja pullan kera on viikon kohokohta

I-Medioiden mediamyynnissä työskentelevä Tiina Haarala toimi tällä kertaa lukijatutkimuksen arvonnan onnettarena. Kuva: Vesa Koivumäki
  • Vaasa

Ikkunan lukijoiden mielipiteitä lehdestä selvitettiin jälleen lukijatutkimuksen avulla. Tulokset ovat jo vuosien ajan olleet samansuuntaisia ja lehden tekijöiden näkökulmasta positiivisia.

– Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Ikkuna on lukijoilleen tärkeä ja merkittävä. Lehti koetaan läheiseksi, ja sen lukeminen kahvin ja pullan kera saattaa olla yksi viikon odotetuimmista hetkistä, kertoo I-Mediat Oy:n tutkimuspäällikkö Merja Hakala.

Lukijatutkimuksen aineisto kerättiin kaikille avoimella kysymyslomakkeella, joka julkaistiin lehdessä lokakuussa 2017, sekä lehden verkkosivuilla olleen linkin kautta. Verkkosivujen kautta vastauksia tuli 67, ja paperisia lomakkeita palautui 149 kappaleita. Yhteensä vastaajia oli siis tällä kertaa 216.

– Määrä elää jonkin verran vuosittain, mutta yli 200 vastauksella saadaan jo luotettavia tuloksia, Hakala sanoo.

Erityisesti tutkimukseen vastaamisesta innostuivat naiset, sillä heitä oli vastaajista kolme neljästä (75 %). Ruotsinkielisten vastausten osuus oli 14 %.

Suurin osa vastaajista (88 %) oli Vaasa–Mustasaari-alueelta. Muista kunnista vastaajia oli 12 %.

– Ikkuna selvästi iskee molempiin kieliryhmiin, sillä lehden lukijapeitto on erittäin hyvä. Voidaan sanoa, että Ikkuna yhdistää ihmisiä kielestä riippumatta.

Mielenkiintoisia juttuja. Puolet tutkimukseen vastanneista kertoo lukevansa Ikkunan kertaalleen. Hieman yli kolmannes (36 %) selaa lehden läpi kahdesti ja 14 % kolme kertaa tai useammin.

Valtaosa lukijoista pitää Ikkunan juttuja mielenkiintoisina, sillä 92 % vastaajista oli väitteen kanssa joko täysin tai jokseenkin samaa mieltä. Kaikkein kiinnostavimpina juttuja pitävät 40–60-vuotiaat, joista hieman yli puolet (54 %) oli täysin samaa mieltä siitä, että lehden jutut ovat mielenkiintoisia.

– Naisten vastausten perusteella suosittua luettavaa ovat vauvojen ja vihittyjen nimet sekä kissatalon kuulumiset. Miehet puolestaan lukevat etenkin Tuuletus-Ikkunaa, Hakala kertoo.

Ikkunassa olevaa mainontaa seuraa tarkasti 47 % vastaajista ja jonkin verran 35 %, eli yhteensä yli neljä viidestä.

Lehdessä olevia mainoksia ja tarjouksia käyttää ostoksia tehdessään hyväkseen noin kaksi kolmesta vastaajasta (68 %).

– Mainoksia ja tarjouksia seuraavat aktiivisesti myös alle 40-vuotiaat, Hakala sanoo.

Hyvä suunta. Hieman yli kolmasosa lukijoista (39 %) on sitä mieltä, että Ikkuna on viime vuoden aikana muuttunut parempaan suuntaan. Yli puolet (58 %) puolestaan näkee, että lehti on pysynyt ennallaan. Vain 2 % on sitä mieltä, että Ikkunan taso on laskenut ja lehti on mennyt huonompaan suuntaan.

Lukijat myös kokevat Ikkunan tärkeäksi, sillä 63 %:lle lehti on erittäin tärkeä ja 31 %:lle melko tärkeä. Vain 4 %:lle lehti on satunnaista luettavaa.

Lehden suosituimpana palstana porskuttaa edelleen ruusut ja risut, jota kertoo lukevansa aina tai lähes aina 80 % vastaajista. Noin kaksi kolmesta kiinnittää viikosta toiseen huomiota vakiopalstojen kuviin, sillä lukijan kuvat vilkaisee lehdestä 65 % ja Oletko se sinä -kuvan 63 % vastaajista.

Kolme parhaimmin Ikkunaa kuvaavaa sanaa ovat lukijoiden mielestä monipuolinen, ihmisläheinen ja sisällöltään runsas. Myös luotettava ja nykyaikainen saavat kannatusta lähes puolelta vastaajista.

Vähiten Ikkunaa kuvaavat lukijoiden mielestä sanat vanhahtava, taantuva ja ärsyttävä.

– Ikkuna on odotettu ja toivottu lehti ja tärkeä mainonnan väline, Hakala toteaa.

Elina Levijoki

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka