Uutiset

Harvoin Suomessa kuultu operetti leiskuu Vaasan kaupunginteatterissa

Sopraano Mari Palo ja tenori Heikki Halinen ottavat Giuditassa haltuunsa haastavat lauluosuudet, Palo Giudittana ja Halinen naisen rakastajana, upseeri Octavion roolissa. Kuvat: Jarno Pellinen
  • Vaasa

Tällä viikolla Vaasan kaupunginteatterissa ensi-iltansa saa harvinainen herkku Suomessa. Franz Lehárin operetti Giudittaa ei ole Suomessa juurikaan nähty.

Viime vuonna tämä maailmankuulu operetti sai ensi-iltansa helmikuussa helsinkiläisen Opera Boxin tuottamana Aleksanterin teatterissa. Vaasassa nähtävät viisi näytöstä Opera Box on tehnyt yhteistyössä Vaasan kaupunginorkesterin ja Vaasan Oopperan kuoron kanssa.

– Ennen viime vuotta Giudittaa esitettiin Suomessa viimeksi vuonna 1935, esityksen tuottaja ja Pierrinon roolissa nähtävä Ville Salonen kertoo.

Hän kuvailee teosta siirtymäteokseksi kohti musikaalia.

– Teoksen pohjalla soivat elokuva- ja musikaalimusiikki, Salonen kuvailee.

Haastava tenorirooli

Miksi tämä intohimoa leiskuva teos on noussut niin harvoin Suomen teatterilavoille?

– Suurin syy on Octavion tenorillinen haastavuus. Operetissa on kuusi aariaa tenorille, se on valtava määrä ja ne ovat hyvin haastavia, Salonen kuvaa.

– On ollut vaikea löytää sutjakoita tenoreita, jotka olisivat selvinneet roolista.

Haastavaan tenorirooliin ottaa nyt haltuunsa Heikki Halinen, joka esiintyi viime talvena Vaasan Carmenin Don Josén roolissa.

– Halinen suoriutuu tästä erittäin vaativasta roolista suvereenisti ja on vielä tuon näköinenkin, Salonen suitsuttaa.

– Olen saanut ylennyksen, sillä Octaviolla on korkeampi sotilasarvo kuin korpraali Don Jósella, Halinen nauraa.

Upseeri Octavio karkaa näytöksessä lumoavan Giudittan kanssa Pohjois-Afrikkaan.

Miehitys uusiksi

Vierailuesitys kuljettaa katsojat Afrikan tummansinisiin öihin Vaasan kaupunginorkesterin säestämänä.

– Solistit ovat osittain samoja kuin Helsingissäkin. Miehitys meni kuitenkin pitkälti uusiksi, koska tammikuu on oopperaensi-iltojen kulta-aikaa ja osa laulajista oli jo kiinnitetty toisaalle, operetin ohjaaja Marianna Metsälampi kertoo.

– Olen sovittanut teoksen Vaasan miehitykselle, mutta pysyn uskollisena Ville Saukkosen alkuperäisohjaukselle. Vaasassa on esimerkiksi isompi kuoro kuin Helsingissä. Vaasassa kaikki on oikeastaan isompaa ja suurempaa, Metsälampi nauraa.

Giudittan roolissa vuorottelevat sopraanot Mari Palo ja Riikka Hakola.

– Tämä on vaativa rooli, jossa käsitellään isoja tunteita, kuten ikävää, kaihoa, vihaa ja rakkautta, kuvaillee Pro Finlandia -mitalin loppuvuodesta saanut Palo.

Roolissa on hänen mukaansa myös paljon tanssiosuuksia, sillä Giuditta on yökerhotanssija.

– En ole varsinaisesti tanssija, mutta jotenkin tuo jalka nousee, hän hymyilee.

Operetti on tulvillaan pukuloistoa, ja Palo kertoo sen lisäävän esitysten haastavuutta.

– Erityisesti Giudittan asuihin on satsattu. Minä sukellan seitsemään eri asuun esityksen aikana. Vaihtojen on tapahduttava hirvittävän nopeasti, hän kertoo.

Rakkautta ja intohimoa

Tarina on täynnä dramaattisia käänteitä. Espanjalainen Giuditta on naimissa satamatyöläisen kanssa, mutta rakastuu ja karkaa Pohjois-Afrikkaan muukalaislegioonan upseeri Octavion kanssa. Sota kuitenkin erottaa rakastavaiset. Giuditta ryhtyy yökerhotanssijaksi, josta Octavio hänet lopulta löytää. Intohimo on edelleen tallella, mutta ylpeys on koitua rakkauden kohtaloksi.

Kujeellisuutta näyttämölle tuo Giudittan ja Octavion ystäväpariskunta, kalakauppias Anita ja hedelmäkauppias Pierrino. Anita ja Pierrino seuraavat Octavioa ja Giudittaa Afrikkaan ja ryhtyvät tekemään flamenco-elokuvia.

– Me olemme iloinen pariskunta, jotka epäonnistuvat tarinassa kaikessa, mihin ryhtyvät, nauraa Pierrinon roolin laulava Salonen.

Kun Lehár 1930-luvulla sävelsi teoksen, oli maailma murroksessa. Poliittinen tilanne oli tulenarka, elettiin suursodan kynnyksellä. Juutalaisuus ei ole operetin teema, mutta sen nimi tarkoittaa juutalaistyttöä.

Teoksen alkuperäisohjaajan, Ville Saukkosen, mukaan Giuditta on ”Jotain aivan muuta kuin perinteinen operetti husaareineen ja aatelishöpsöttelyineen.”

– Tämä on Lehárin ja operettiajan joutsenlaulu, jonka jälkeen musiikkiteatterin valtikka siirtyi amerikkalaisen musikaalin maailmaan, Saukkonen toteaa.

Giuditta saa ensi-iltansa 10. tammikuuta. Operettia esitetään viisi näytöstä Vaasan kaupunginteatterissa.

Katja Lahti

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka