Carmen jatkaa oopperan 60-vuotista historiaa

Vaasan kaupunginteatterin suurella näyttämöllä saa 10. tammikuuta ensi-iltansa kiehtova oopperateos Carmen. Georges Bizet’n säveltämä ooppera sai kantaesityksen Pariisissa vuonna 1875, ja se on edelleen yksi maailman suosituimmista oopperoista.

– Palaamme oopperassa sen alkuperäisversion juurille. Oopperassa ovat tämän päivän ajankuvan mukaisesti keskiössä naisen tasa-arvo ja vapaus, kertoo oopperan ohjaaja Juulia Tapola.

Tiivistä yhteistyötä. Teatterinjohtaja Erik Kiviniemi iloitsee siitä, että Carmen jatkaa oopperan vuosikymmenien mittaista historiaa ja myös Irma Rewellin elämäntyötä. Viime vuonna tilanne oli kriittinen ja näytti, että ooppera loppuu.

– Kulttuuri- ja liikuntalautakunta teki lopulta päätöksen, että vastuu oopperan tuotannosta siirretään kaupunginteatterille ainakin kuluvalle näytäntökaudelle. Valtuusto myönsi lisärahoitusta, ja teatteri on todella panostanut Carmenin tekemiseen.

Oopperaa on tehty tiiviissä yhteistyössä Vaasan kaupunginorkesterin ja Vaasan Oopperan kuoron kanssa. Esiintyjien joukossa on myös Kuula-opiston lapsikuoro sekä Novian ja Centrian ammattikorkeakoulujen laulunopiskelijoita.

Teemu Loikas on luonut visuaalisesti vaikuttavan lavastuksen. Kapellimestari Jonas Rannila on puolestaan nauttinut ison oopperan tekemisestä.

– Carmenissa musiikki kannattelee ja kuljettaa tarinaa ja draamaa vahvasti eteenpäin. Esitys on vaikuttava myös siksi, että se kokoaa lavalle kerralla suuren, yli sadan hengen ensemblen, Rannila kuvailee.

Uniikkia pukuloistoa. Kaksoismiehityksessä kansainvälisesti tunnustettu Merja Mäkelä esittää toisen Carmenin nimiroolin. Essi Luttisen tavoin Mäkelä debytoi Carmenin roolissa, jota hän pitää yhtenä mezzosopraanon kulmakivistä.

– On mahtavaa, että Suomessa tehdään maakuntaoopperaa ja että Vaasassa on syntynyt tämänkaltaista yhteistyötä. Carmenissa katsojilla on mahdollisuus pysähtyä ja kokea fyysistä musisointia, jota ooppera tarjoaa, Mäkelä toteaa.

Neljänkymmenen harjoituspäivän aikana Mäkelä ja Luttinen ovat syventyneet Annika Sillanderin koreografioihin ja loistavat lavalla Mirkka Nyrhisen suunnitelmassa puvustossa.

– Teatterin puvusto on tehnyt valtavan työn, sillä Carmen-oopperassa on noin 250 erilaista uniikkia asukokonaisuutta. Puvuissa tullaan näkemään niin 1900-luvun maailmaa kuin Sevillan värikylläistä maisemaa, kuvailee Nyrhinen.

Raija Koivisto

>>>>>>> Stashed changes