Apua, Vaasan Ikkuna jäi saamatta

Vaasan Ikkunan toimituksen sähköpostiin tipahtelee silloin tällöin valituksia, että Ikkunaa ei ole tullut ajallaan tai se on jäänyt kokonaan tulematta. Toimittaja päätti selvittää, missä on vika.

Lehden jakelusta huolehtii Suomen Suoramainonta -ketjuun kuuluva Pasi-Jakelut Oy. Yksikön päällikkö Katja Myyryläinen kertoo heti kättelyssä, että jakeluongelmista tulee nykyään enää yksittäisiä palautteita. Hän kertoo, että yritys on muun muassa lisännyt kommunikointia jakajien kanssa.

– Olemme myös lisänneet perehdyttämistä entisestään ja häiriöihin puututaan aikaisempaa nopeammin. Me päivystämme jakelupäivänä toimistolla kello 21 asti, jotta pystymme reagoimaan nopeasti. Tarvittaessa päivystäjä lähtee selvittämään ongelmaa paikan päälle, Myyryläinen kertoo.

Täysin he eivät ole kuitenkaan pystyneet jakeluongelmia karsimaan.

– Suurin ongelma on se, että muutamiin taloyhtiöihin on todella hankalaa saada sisäänpääsyä. Olemme olleet yhteydessä isännöitsijöihin ja taloyhtiön hallituksiin, mutta vastassa on ehdoton ei. Tällä hetkellä keskustan alueella on neljä tällaista taloa. Kurjaa on se, että rapussa saattaa olla joku, joka haluaisi kotiinsa Ikkunan ja mainoksia, Myyryläinen harmittelee.

– Asukas soittaa ja antaa palautetta meille, mutta me emme voi muuta kuin ohjata hänet lähimmälle telinejakelupisteelle, hän lisää.

Vaasan alueelta löytyy 22 telinejakelupistettä.

Jakeluaikataulut ja keliolosuhteet

Jakelua vaikeuttavat aluevastaava Minttu-Maria Aurasen mukaan myös esimerkiksi uudet kohteet, joihin ei vielä ole asetettu koodi- tai sähkölukitusta. Joskus taloyhtiön koodi on vaihdettu, eikä tieto siitä ole kantautunut jakeluyhtiölle.

– Joistakin uusista kohteista on hankala löytää isännöitsijätietoja, jotta voisimme hoitaa asiaa. Joissakin kaupungeissa taloyhtiön edustalla on laatikko, jonne mainokset jaetaan. Me kuitenkin toimitamme ne ensisijaisesti jokaiselle halukkaalle kotiin asti, Auranen kertoo.

Ikkuna-lehden jakelualueella jakelua hoitaa noin 120 jakelijaa.

– He ovat hyvin eri elämäntilanteissa. Jakajia löytyy koululaisista eläkeläisiin. Joskus yhteydenottoja tulee siitä, että lehti ei tipahtanut luukusta totuttuun aikaan. Tuuraajalla saattaa olla eri jakeluaikataulu kuin vakijakajalla. Meillä on jakeluaika ilta kello yhdeksään asti, Myyryläinen muistuttaa.

Hänen mukaansa myös keliolosuhteet vaikuttavat siihen, koska lehti postiluukusta tipahtaa.

– Oma terveys ja turvallisuus edellä menemme. Jos vaikka sankka lumipyry vaikeuttaa liikkumista syrjäteillä, ei itseään ole pakko ajaa hankeen. Näissä tapauksessa jakaja tuo lehden seuraavana aamuna, kun aurauskalusto on ehtinyt käymään paikalla, Myyryläinen kertoo.

Inhimillisiä virheitä

Osa jakeluhäiriöistä johtuu Myyryläisen mukaan inhimillisistä virheistä.

– Joissakin kerrostaloissa on esimerkiksi kellarikerroksessa asuntoja tai postilaatikoilla voi olla erikoinen sijainti, eikä poikkeuksia ole uusi jakaja heti hoksannut.

Virheet pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti.

– Meille on myös tärkeää, että asukas saa tietää, mikä jakelussa on mennyt pieleen, Myyryläinen sanoo.

Naiset toivovatkin, että ihmiset ottaisivat heti yhteyttä, kun huomaavat häiriön jakelussa.

– Me selvitämme jokaisen tapauksen. Olisi kiva, jos ilmoittaja jättäisi omat yhteystietonsa, jotta voimme ottaa häneen yhteyttä selvitettyämme asian, Myyryläinen toivoo.

– Painotamme myös jakajillemme, että aina saa soittaa ja kysyä, jos jakelun aikana ilmenee ongelmia, hän lisää.

Auranen kertoo, että he saavat usein myös positiivista palautetta.

– Monet jakelijat tulevat asukkaille tutuiksi ja vaihtavat kuulumisia. Positiivinen palaute menee aina perille myös jakajille. Se nostattaa motivaatiota ja hyvää mieltä.

Katja Lahti