Älyttömin kampanja haussa

Liekö Seinäjoen älytön kampanja Avaruuden pääkaupungista kirvoittanut vaasalaiset kollegat keksimään, että mepä muutamme kaikki maailman Vaasankadut vaasalaisiksi.

Asialinja ei näköjään ole enää valttia kaupunkien markkinoinnissa. Nyt kilpaillaan, kuka keksi mahdottomimman sloganin. Aika hyvin siinä on Pohjanmaalla onnistuttukin.

Toisaalta ymmärrän Vaasan ja Seinäjoen strategiaa, sillä kuivakka faktojen pyörittely ei enää uppoa ihmisiin eikä siten lyö läpi mediassa. Pitää olla viihdettä, kieli poskessa.

Vaasassa ja Vaasan seudulla jotakin on tehtävä ja jos se on tämä Vaasankatu-juttu, olkoon sitten. Kampanja jatkuu vahvalla rekrytointikärjellä. On tunnustettu, että Vaasa ei kiinnosta.

Vaasan tarinahan on umpisurullinen, jos lähdetään katsomaan kehitystä sotien jälkeen. 1900-luvun alkupuoliskolla Vaasa oli vielä yksi Suomen suurimmista kaupungeista.

Miksi Vaasan koko polkee paikallaan, siihen on jokaisella oma selityksensä, varsinkin eri kieliryhmillä. Tätä tautia nyt sitten lääkitään humoristisella kampanjalla Vaasankaduista.

Mielenkiinnolla odotan, miten Vaasankadut vaasalaistetaan ja miten se saa näkyvyyttä. Niin ja näkyykö se väestökäppyröissä. Sydämestäni toivon, että näkyy.

Home rapisee

Vesku Jokisen heitto, että vaasalaiset ovat homeperseitä elää vahvana. Sitä ei tosin kannata käyttää mainoskampanjassa, varsinkaan kun se ei ole enää totta.

Esimerkiksi viime viikonvaihteessa Vaasassa oli ohjelmaa joka lähtöön ja loppuunmyytyjä saleja.

Perjantaina Bock´silla oli stand up-koomikko Ilari Johansson, Ritzissä Silvennoinen, Hela, Försti-kokoonpano ja itse Klamydia Teatrossa. Kaikki täpötäysiä tilaisuuksia.

Lauantaina oli Centralissa Halloween Bluesin päätapahtuma, Ritzissä Kirka-musikaali ja sunnuntaina Pepe Willberg lauloi kaupunginteatterissa täydelle salille.

Tarjonta jatkuu vahvana koko loppuvuoden. Ajan tasalla pysyy lukemalla Ikkunan mainoksia, pienenä vinkkinä mainittakoon.

Missä Strömsö?

Vaasan kampanjan sloganiksi on valittu Koska elämän kuuluukin olla helppoa. Se on uusi ja aika pitkä.

Miksi sloganiin ei saatu mahtumaan Strömsö-sanaa? Paikan nimi ei ole Ylen omaisuutta. Ei mennyt kuin Strömsössä tunnetaan joka paikassa.

Sitä taas, missä Strömsö oikeasti sijaitsee, kannattaisi paukuttaa. Törnävää olisi jo käytetty, jos siitä olisi yhtä kuuluisa paukahros olemassa.

Vesa koivumäki