Pääkirjoitus: Silloin, kun yhteys katkeaa

Nyky-yhteiskunta on kätevä, kiitos kehittyneen tietotekniikan, mutta entäpä jos tekniikka lakkaa toimimasta. Sain siitä kaksi omakohtaista kokemusta vajaan viikon sisällä.

Lakkiaispäivän aattona päätin piipahtaa Prismassa. Jo ulkona totesin, että taitaa olla tilipäivä, kun pankkiautomaatilla on jumalaton jono ihmisiä. Unohdin asian, mutta kun saavuin kassoille, oli sielläkin jono.

Kun tuli minun vuoroni, kassa kertoi, että hänen pitää odottaa ensin kahden edellisen ostajan tuloa pankkiautomaatilta, koska heidän korttinsa ei toiminut. Siinä sitten hikoiltiin kaikki, kassa ja asiakkaat.

Visan ohjelmat reistasivat tietenkin perjantaina ja koulujen päättäjäispäivän aattona. Kassatyttö pelkäsi, milloin pankkiautomaatista loppuvat setelit, ja minä ihmettelin, miksi kauppa ei tiedottanut ongelmasta jo ovella.

Olisi ollut kätevämpää hakea rahat automaatista etukäteen tai sitten kuten minä, olisin voinut tulla hakemaan pikkuostokseni seuraavana päivänä. Mutta ei, kuulutus pysyi vaiti, ja kassaneiti selitti jokaiselle asian erikseen.

Linjat poikki. Siirsin pari kuukautta sitten auton vakuutukset OP Pohjolaan, ja silloin sovittiin, että Pohjola hoitaa vanhan vakuutuksen irtisanomisen samana päivänä, kun uusi astuu voimaan.

Niinpä niin, vanha vakuutusyhtiö lähetti viime viikolla karhukirjeen, ja syytä kysyttäessä sieltä kerrottiin, että automme on edelleen vakuutettu heillä, Trafinkin mukaan. Vakuutuksen siirto ei ollut onnistunut.

Arvaatte, että minulla kiehahti ja tuli kiire soittaa OP Pohjolaan, etten halua maksaa autosta tuplavakuutusta, kuten olin jo kaksi kuukautta tehnyt.

Oikea numero löytyi, mutta se ei toiminut. Automaattiääni valitteli, ettei OP Pohjola voi ottaa nyt puheluja vastaan. Siispä kiskaisin pusakan päälle ja suuntaisin tuimana kohti torin konttoria.

Edes pohjoisnavalta puhaltava jäinen tuuli ei pystynyt viilentämään tunteitani, kun ovenkahvasta kiskaistessani se ei auennutkaan. Lasiovessa oli lappunen, jossa luki, että konttori on suljettu linjavian vuoksi.

Vaaran paikka. Voin jo näiden ”kommellusten” perusteella kuvitella, mitä tapahtuu, jos kaikki viestiyhteydet ja koko internet kaatuvat. Turhaan ei Ruotsissa lähetellä koteihin ohjeita, miten näissä tilanteissa pitää toimia.

Hyvinkin pieni häiriö saa yhteiskunnassa kaaoksen aikaan, ja sen tietävät myös ne, joiden sitä eniten pelätään käyttävän. PS. Vakuutusasia tuli kuntoon.

Vesa Koivumäki