Pääkirjoitus: Huvia, hyötyä ja huoltovarmuutta

Merenkurkun liikenteeseen tulee uusi laiva. Vaasan kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupungin rahoitus- ja takuuosuuden 115 miljoonan hankkeesta yksimielisesti ja ylistäen.

Rahasta ei valtuustossa juuri puhuttu, eikä puhuta tässäkään jutussa. Päätös oli rohkea ja osoittaa sen, että täällä on itse rakennettava menestyksensä. Helsingistä ja Brysselistä on turha odottaa alullepanijoita.

Nostan siksi Vaasan valtuustolle hattua. Sillä on potentiaalia, se ei sortunut nypläämään lillukanvarsia, vaan näki kokonaisuuden. Odotan valtuustolta vielä paljon, sillä Vaasassa riittää tärkeitä uusia linjauksia.

Helppo unohtaa. Vaasa on keskisuuri rannikkokaupunki ruotsinkielisellä alueella ja unohtuu siksi helposti. Menestymme, mutta vetovoimamme on heikko. Väki vähenee, varsinkin suomenkieliset.

Vaasan unohtuminen pisti silmääni pari viikkoa sitten, kun puhuttiin Jäämeren radasta. Se on miljardihanke, jota perustellaan muun muassa Suomen huoltovarmuudella.

Suomeen tuotavista tavaroista 70 prosenttia tulee laivoilla Itämeren kautta. Jos laivaliikenne Itämerellä estettäisiin tai Tanskan salmien sillat romahtavat, silloin tarvittaisiin muita reittejä.

Tähän hätään liikenneministeri Anne Berner esitti Jäämeren rataa, joka kulkisi Rovaniemen kautta Norjan Kirkkoniemeen. Huoltovarmuuskeskus oli Bernerin kanssa asiasta eri mieltä.

Suoraan Atlantille. Miljarditolkulla rahaa Venäjän rajan tuntumassa kulkevaan rataan huoltovarmuuden nimissä, tuntuu oudolta. Sitä sanoivat monet asiantuntijatkin.

Odotin, että seuraavaksi keskustelussa tulisi esille Merenkurkku ja Vaasan laivahanke, mutta mitä vielä. Kukaan ei mainitse mahdollisimman kaukana Venäjän rajasta sijaitsevaa Vaasaa.

Toivottavasti Itämeri pysyy ”Rauhan merenä”, mutta jos ei pysy, silloin Vaasan valtuuston maanantainen päätös oli tärkeä koko Suomen kannalta.

Pääministeri Juha Sipilä on luvannut valtion tuen laivalle, sitä vaan ei ole vielä merkitty kirjoihin eikä kansiin. Vaasassa Suomen huoltovarmuutta parannetaan murto-osalla Jäämeren radan hinnasta.

Täällä on suorin rekkatie Suomen keskikohdalta Atlantin valtamerelle.

Lisää markkinointia. Vaasan ooppera siirrettiin kaupunginteatterille samaisessa valtuuston kokouksessa. Hyvä, jos sillä saataisiin edes murto-osa Savonlinnan ja Ilmajoen oopperalla kahmimasta julkisuudesta.

Vesa Koivumäki

>>>>>>> Stashed changes