Muut

Spinnaus on tanssivaa markkinointia

  • Vaasa

Moni on tänä kesänä voinut torin liepeillä bongata näyttäviä yhden hengen tanssiesityksiä. Tanssija eli spinnaaja pyörittää käsissään nuolikylttiä, johon on kirjoitettu markkinoitavan yrityksen nimi.

Spinnauksessa nuolta hyödynnetään liikkeessä, jolloin tästä ja tanssista syntyy visuaalinen esitys, jonka tarkoituksena on kiinnittää ohikulkijan huomio.

Spinnauksen takana on Tsiigaa!-yritys, jonka toimitusjohtaja André Erickson kertoo markkinointitavan tulevan alun perin Yhdysvalloista, missä spinnauksella on jopa omat MM-kisat.

– Olen asunut Yhdysvalloissa vuosia ja tehnyt töitä mediapuolella ja elokuva-alalla. Liikkuva mainos ei ole ideana uusi, mutta spinnaus on tässä se uusi juttu. Tämäntyylistä markkinointitapaa en ole Suomessa nähnyt, kertoo Erickson.

Työpaikka nuorille. Tänä kesänä Tsiigaa!-yritys työllistää seitsemän vaasalaisnuorta. Erickson otti yhteyttä Vaasan Tanssikoulu Kipinään ja kyseli, löytyisikö innokkaita tanssijoita, joita kiinnostaisi spinnaus.

Työ jatkuu myös talvella messujen merkeissä. Yksi spinnaus-tuokio kestää kaksi tuntia, minkä jälkeen spinnaaja vaihtuu.

– Spinnaajaksi pääsee, jos tanssii, haluaa olla esillä ja uskaltaa olla keskipisteenä. Spinnaajalla pitää olla hyvä itseluottamus. Myös kielitaidosta on hyötyä, mutta se ei ole ehdoton vaatimus. Hymyllä pääsee pitkälle, kertoo Erickson.

– Nuoret ovat harjoitelleet spinnausta keväällä muiden tanssitreenien yhteydessä, ja he saavat hyödyntää kaikkea aikaisemmin oppimaansa. Nuoret ovat todella luovia, ja he ovat ottaneet spinnauksen hienosti haltuun, kehuu Tanssikoulu Kipinän Ida Jousmäki.

Liikunnallinen markkinointitapa. Tsiigaa!-yrityksen arvoihin kuuluvat liikunnallisuus ja vuorovaikutteisuus. Tanssin lisäksi spinnaajat juttelevat ohikulkijoiden kanssa. Spinnaajat koulutetaan tehtäväänsä, ja he osaavat kertoa esimerkiksi asiakasyrityksen illan ohjelmasta.

– Suomalainen kulttuuri on ujo, ja me yritämme saada spinnauksella jenkkityylistä, positiivista vuorovaikutusta mukaan. Ei tuijoteta koko ajan kännykkää, vaan puhutaan ihmisten kanssa ja katsotaan silmiin. Ollaan positiivisia ja hymyillään, kertoo Erickson.

Yleisö on ottanut spinnauksen hienosti vastaan, ja myös spinnaajat itse ovat tyytyväisiä.

– On hienoa, että nuoret saavat kesätyössään olla ulkona ja nähdä ihmisiä, sanoo Jousmäki.

– Tämä on työntekijälle hauska työ. Eilen kerroin parille tutulle, että meillä on uusi juttu. He vastasivat, että ovat jo nähneet ja kuulleet siitä. Se todistaa, että tämä toimii, kertoo yrityksen graafisesta tuotannosta vastaava Benny Fors.

Positiivista palautetta. Torilla tanssiesitystä seuranneet ihmiset kuvailivat esitystä erottuvaksi, hauskaksi ja erikoiseksi. Spinnausta kiiteltiin myös siitä, että markkinointia tehdään muulla tapaa kuin digitaalisesti.

Spinnaus on pian viisi vuotta tanssia harrastaneelle Clirimtare Ahmetille ensimmäinen kesätyö, ja hän kertoo työn olevan todella kivaa.

– Olen saanut paljon positiivista palautetta ja kommentteja. Yksi katsoja kertoi, että tämä oli kesän paras mainos, kertoo Ahmeti.

Susanne Hänninen

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka