Muut

Faroksen alakerrassa on ”salainen” ruokasali

  • Vaasa

IKKUNA-FESTIVAALI: Ravintolalaiva Faros on Ikkuna-festivaalissa mukana toista kertaa. Toimitusjohtaja Michael Ekman kertoo, että Faroksen Ikkuna-menu ja -annos ovat hyvä läpileikkaus ravintolan tarjontaan.

– Olemme valinneet Ikkuna-festivaalin ruokalistalle sentyyppistä ruokaa kuin meillä muutenkin on tarjolla. Etenkin sellaiset ihmiset, jotka käyvät harvoin ulkona syömässä, valitsevat mielellään pihvin, Ekman pohtii.

Faroksen kesä on sujunut hyvin. Touko–heinäkuussa asiakkaita oli runsaasti, elokuu taas on ollut hieman keskivertoa huonompi. Sää vaikuttaa oleellisesti ulkoilmaravintolaksi mielletyn Faroksen toimintaan. Suuren terassi- ja laiturialueen lisäksi laivalla pääsee kuitenkin myös sisätiloihin.

– Lähes päivittäin tulee vastaan asiakkaita, jotka ovat käyneet meillä säännöllisesti jo vuosikausia mutta jotka eivät silti tiedä, että laivan alakerrassa on ruokasali, Ekman naurahtaa.

– Mitä surkeampi keli, sitä parempi tunnelma ruokasalissa on. Meille voi siis tulla syömään lämpimiin sisätiloihin sekä kesällä että sitten, kun kelit alkavat viiletä.

Tänä kesänä Faroksella kokeiltiin ensimmäistä kertaa housebändiä. Ekman kertoo, että artisti keskellä viikkoa on saanut väen hyvin liikkeelle, ja livekeikoista on tullut paljon positiivista palautetta.

– Keskiviikon liveiltoina terassi on ollut ääriään myöten täynnä.

Keskiviikkoisten keikkailtojen lisäksi Faroksella on ollut artisteja lähes joka viikonloppu läpi kesän. Musiikkitarjonnan kasvattamisen lisäksi toinen tämän kesän uudistus on venelaituri.

– Omalla veneellä pääsee meille vaikka mökiltä päin, Ekman sanoo.

Faros on parin vuoden ajan panostanut näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa, ja myös nettisivujen ulkoasua on mietitty tarkkaan. Digitaalisen puolen hoitamiseen on palkattu Studio Casablancan Nadia Boussir.

– Ennen esimerkiksi Facebookia tuli päivitettyä muiden töiden ohessa vasemmalla kädellä, ja siitähän ei tule yhtään mitään. Nykyisin ei enää riitä se, että yritys on Facebookissa, vaan sinne täytyy tuottaa mielenkiintoista sisältöä ja käyttää myös rahaa mainontaan, Ekman kertoo.

– Etenkin tämän kauden alkupuolella oli sellaista kasvua, ettei se tule itsestään. Nyt on käynnissä neljäs vuosi uudistuksemme jälkeen, ja sana on alkanut levitä hyvin.

Elina Levijoki

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka