Muut

Englantilaisia tykinkuulia ja harvinaisia valokuvia

  • Vaasa

Palosaaren salmen alueen kaavoitus on puhuttanut jo hetken aikaa. Salmi toimi aikoinaan hyvin merkittävässä roolissa Vaasan merenkäynnin kannalta, ja suuri osa tätä historiaa onkin saatu talteen Vaasan merimuseoon. Merimuseon omistaa Vaasan Merihistorian yhdistys.

Vaasan merimuseossa on kuluvana kesänä kaksi näyttelyä: Alakerran aulan teema on Palosaaren salmen historiaa ja tulevaisuutta, ja yläkerrasta löytyy pysyvä näyttely. Aulan näyttely on mielenkiintoinen ja ajankohtainen huomioiden keskustelun, jota tällä hetkellä käydään kaavoituksesta.

– Merihistorialla on tärkeä osa koko Vaasan historiassa. Ulkosatama siirrettiin aikanaan Palosaarelle nykyisen Vanhan Vaasan alueelta, mistä kauppiaat eivät riemastuneet. Kauppaa kuitenkin tehtiin, ja Vaasa oli merkittävä kaupunki merenkäynnin ansiosta, kertoo 36 vuotta Vaasan Merihistorian yhdistyksen puheenjohtajana toiminut Unto Lintala.

Monipuolinen esineistö. Näyttely kaappaa mukaansa pienoismalleillaan, univormuillaan, erilaisilla merenkäyntiin liittyvillä esineillään ja valokuvillaan, joita on otettu telakka- ja satama-alueelta.

Paikallishistoriaa löytyy valokuvista, jotka kertovat vuosikymmeneltä toiselle, miten alue on muuttunut.

Merimuseosta löytyy myös sotahistoriaa kahden brittiläisen tykinkuulan verran: Myös Palosaarta pommitettiin Oolannin sodan aikana. Tuolloin uhkaavat tykinkuulat on aseteltu nyt arvokkaasti näytille.

Merimuseosta löytyy myös näyttävä majakkalyhty, joka on ollut Valassaarten entinen valolaite. Valolaitteen on suunnitellut pariisilainen arkkitehtitoimisto Henry Lepaute, joka suunnitteli myös Eiffel-tornin.

– Palosaaren salmen neljä makasiinia ovat Suomen vanhimmat makasiinit, jotka sijaitsevat edelleen alkuperäisillä paikoillaan. Carl Gustav Wolff rakennutti kaksi hirsimakasiinia, jotka toimivat suolamakasiineina, Lintala kertoo.

Historia nimien takana. Merimuseo kertoo myös kiinnostavia faktoja ympäristöstä. Esimerkiksi korkeakouluopiskelijoille Tervahovi ja Tritonia ovat tuttuja paikkoja, mutta kuinka moni muistaa, että Vaasa oli merkittävä suomalainen tervan ulkomaille viejä tai että Tritonia on saanut nimensä Triton-nimisen laivan mukaan?

– Kaikki esineet ovat lahjoituksia. Venemoottoreita on satakunta, historiallisia valokuvia on lahjoitettu ja meillä on runsaasti laivojen pienoismalleja. Tapani Tikanoja on rakentanut kahdeksan pienoismalleista, ja olemme saaneet niitä myös ympäri Suomea.

Pienoismallien valikoimaan kuuluu muun muassa SS Korsholm III, jonka paikalliset saattavat muistaa hyvinkin. SS Korsholm oli Suomen ensimmäinen autolautta, joka asetettiin Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen Vaasan ja Uumajan välille.

Pienoismalleihin ja museoon pääsee tutustumaan arkisin elokuun 26. päivään saakka.

Essi Leppämäki

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka